perjantai 23. tammikuuta 2015

Lumi riesana

Useana aamuna on saanut päivitellä lumentuloa. Eräänä aamuna taloyhtiön huoltomies putsasi luiskat ja oven edustat lumesta. Eipä aikaakaan kun saapui aurauskalusto ja aurasi pihan. Tämän seurauksena lumivallit tukkivat sisäänpääsyreitit rappukäytäviin ja talosta ulos kadulle. Kysyin pihassa olleelta huoltomieheltä, miksei ensiksi aurata ja sitten vasta lapioida lumia, hän vastasi: ”Nykyisin kaikessa halutaan säästää.” Epäselväksi jäi, miten tämä oli kustannuskysymys. Mielestäni kyse on enemmänkin töitten kokonaisuuden hallinnasta ja yhteistyöstä. Kokonaisuuksien hallinta puuttuu yhdessä sun toisessa asiassa yhteiskunnassamme. Eri toimenpiteet ostetaan eri yrityksiltä eivätkä yritykset aina keskustele keskenään, vaan kukin hoitaa ainoastaan oman osuutensa kokonaisuudesta.

Apuvälinein liikkuville talvet ovat painajaisia. Lumivallit ulko-ovien edessä ja huonosti auratut pihat ja kadut estävät liikkumisen. Pyörätuolilla tai rollaattorilla liikkuminen on mahdotonta eikä lumikasojen yli pääse millään. Niinpä useilla alkaakin monta kuukautta kestävä kotiaresti tai ns sisäruokintakausi omassa kodissa. Kaunis luminen maisema sentään tuo jotain lohtua.

Runsaslumiset talvet tuovat mukanaan myös pysäköintiongelmat. Aurauskalusto kun usein saattaa tyhjentää lumikuormansa vammaisten pysäköintipaikalle. Tviittasin asiasta apulaiskaupungin johtaja Pekka Saurille, joka kysyi, onko todellakin totta, että näin tehdään. Totta on ainakin Helsingissä. Lisäksi lumikasat sulavat hitaasti ja estävät näin vammaisen henkilön pysäköinnin invapaikalle pitkälle kevääseen. Invaparkkipaikka ei ole lumen kaatopaikka.



Invalidiliitossa olemme nousseet lumibarrikadeille. Pääkallokelit-kampanjassa http://pääkallokelit.fi/  muistutamme hyvän talvikunnossapidon merkityksestä.

Mallia Ruotsista

Kaatumiset ja liukastumiset talvella aiheuttavat suuret terveydenhuollon kustannukset. Ruotsissa on pohdittu sitä, miten kustannuksia voidaan alentaa ja miten ihmiset pääsevät helpommin liikkumaan talvella. Tukholmassa on hyväksytty lumiaurausstrategia. Lumimyräkän jälkeen kaupungin aurausautot lähtevät ensimmäisenä puhdistamaan ja hiekoittamaan jalankulkuväyliä ja pyöräteitä. Kun vanhassa järjestelmässä lumimyräkän jälkeen aurausautot ensimmäiseksi aurasivat autotiet, uudessa käytännössä aurausautot puhdistavat ensiksi päiväkotien ja isojen työpaikkojen alueet. Sen jälkeen tulevat koulut. Vasta näiden kohteiden jälkeen aurataan päätiet. Sama käytäntö on leviämässä myös muihin kaupunkeihin. Tulokset ovat olleet lupaavia. Lumimyräköiden jälkeen kulkeminen on helpottunut tasapuolisesti kaikkia kaupunkilaisia. Pitäisikö oppia ottaa naapurimaasta?

Pääkallokelit nostavat terveydenhuollon kustannuksia

Lehdet ovat tammikuussa olleet täynnä artikkeleita liukastumisesta. Viimeisimpänä liukastui entinen pääministerimme Paavo Lipponen, jonka nilkka murtui kolmesta kohtaa.  Liikkuminen on vaikeaa kaikilla, saatika sitten, kun käytössä on rollaattori tai pyörätuoli.

Vuosittain liukastumiset ja kaatumiset aiheuttavat suuria kuluja. Vuoden 2012 tilastot kertoivat, että suomalaisille sattuu vuosittain lähes 390 000 kaatumista ja liukastumista, joista lähes puolet johtaa sairaala- tai lääkärinhoitoon. Jokaisena talvikuukautena noin 20 000 suomalaista loukkaantuu ulkona liukastumisen seurauksena. Sairaanhoidon kulujen lisäksi menetetään työpäiviä. Yhden liukastumisen hinnaksi on laskettu 11 000 euroa.

"Liukastumiset koskettavat kaikkia iästä riippumatta ja niillä voi olla yllättävän kivuliaita ja pitkäkestoisia seurauksia", erityisasiantuntija Kaarina Tamminiemi Pysy pystyssä -kampanjasta totesi tammikuussa.

Myös Invalidiliiton pääkallokelit.fi -sivuilla muistutetaan liukastumistapaturmien vaaroista ja annetaan vinkkejä niiden välttämiseksi.

Varautuminen liukkaisiin keleihin on tärkeää. Jokaisen tulisi antaa palautetta pihojen ja kulkuväylien kunnossapidosta. Pihojen ja katujen hiekoitus sekä lumien puhdistaminen auttavat montaa muutakin kulkijaa pysymään pystyssä. Vastuu loukkaantumisista ei ole kuitenkaan kevyen liikenteen käyttäjän. Huomiota on kiinnitettävä enemmän siihen, että vastuullisia ja korvausvelvollisia ovat katujen ja teiden kunnossapidosta vastuulliset. Miten tätä asiaa voidaan parantaa maassamme?

2 kommenttia:

  1. " Kokonaisuuksien hallinta puuttuu yhdessä sun toisessa asiassa yhteiskunnassamme. Eri toimenpiteet ostetaan eri yrityksiltä eivätkä yritykset aina keskustele keskenään, vaan kukin hoitaa ainoastaan oman osuutensa kokonaisuudesta. "

    Kylläpä on osuvasti sanottu. Todella viisaita sanoja Marjalta.

    VastaaPoista
  2. Yle Tampere ja Tiina Lappalainen; todetaan harvinaisen huonosti vammaiset ovat perillä invapysäköintiluvan antamista oikeuksista. Tota....olisko mitenkään Tiinan ja kumppaneiden agendalla lisätä tätä tietoisuutta? ....vai mikä on liittonne tehtävä suhteessa vammaisiin?

    VastaaPoista